لوگو

اصول و استراتژی‌های برندینگ دیجیتالی محصولات و خدمات

برندینگ دیجیتال، یه نوع از برندسازیه که طی اون، از بسترهای دیجیتال، برای گسترش و رشد برند استفاده می‌شه. این یه فرصت عالیه که کسب و کارهای مختلف که محصول می‎فروشن یا خدماتی ارائه می‌دن، بتونن رشد خیلی سریع‌تری نسبت به چیزی داشته باشن که توی فرمول سنتی دیده بودیم. البته هنوز روش‌های برندسازی سنتی هم نفس می‌کشن و نمی‌شه گفت که کامل به فراموشی سپرده شدن. حالا توی این مطلب می‌خوایم کلا ببینیم استراتژی‌های دیجیتال برندینگ چی هستن و باید چه مراحلی طی بشه تا به نتیجه برسیم. پیشنهاد می‌کنیم که شما هم تا آخر این مطلب با ما همراه باشین.
برندینگ

آشنایی
با دیجیتال مارکتینگ

اینستاگرام ما
Hubswot

تماس با ما
021-86071477

ایمیل ما
[email protected]

فهرست

 

اصول و استراتژی‌های برندینگ دیجیتالی محصولات و خدمات

 

برندینگ دیجیتال، یه نوع از برندسازیه که طی اون، از بسترهای دیجیتال، برای گسترش و رشد برند استفاده می‌شه. این یه فرصت عالیه که کسب و کارهای مختلف که محصول می‎فروشن یا خدماتی ارائه می‌دن، بتونن رشد خیلی سریع‌تری نسبت به چیزی داشته باشن که توی فرمول سنتی دیده بودیم. البته هنوز روش‌های برندسازی سنتی هم نفس می‌کشن و نمی‌شه گفت که کامل به فراموشی سپرده شدن. حالا توی این مطلب می‌خوایم کلا ببینیم استراتژی‌های دیجیتال برندینگ چی هستن و باید چه مراحلی طی بشه تا به نتیجه برسیم. پیشنهاد می‌کنیم که شما هم تا آخر این مطلب با ما همراه باشین.

استراتژی برندینگ چیست؟

بسته به این که کسب و کار چه نوع خدمات یا محصولی عرضه کنه، استراتژی برندسازی دیجیتال براش چیده می‌شه. در واقع این استراتژی یکی از بخش‌های اولیه خدمات برندینگ هست که باید اتفاقا خیلی هم خوب روش کار بشه تا بقیه مراحل درست پیش برن.

این استراتژی مشخص می‌کنه که قراره برند با چی و چطوری معرفی بشه و برنامه ارائه و توسعه اون چطوری هستش. برای این که استراتژی برندسازی خوب انجام بشه، باید قبلش مطالعه هویت برند و شرایط بازار هم به شکلی خوبی پیش رفته باشه.

چرا به دیجیتال برندینگ نیاز داریم؟

با توجه به شکلی از ارتباط که بین کسب و کار و مشتریاش تو بازار هدف این روزا وجود داره، دیجیتال برندینگ هم به عنصری ضروری برای این مدل کسب و کارها تبدیل شده. به این صورت، شما می‌تونین مشتری‌هایی که هنوز به دست نیاوردین رو شکار کنین و برند خودتون رو به اونا معرفی کنین. حالا اگه استراتژی دیجیتال برندینگ، خوب تعریف شده باشه و درست پیش بره، این کاربرها، به مشتری‌های وفادار شما تبدیل می‌شن. مثلا اگه یه وب سایت فروشگاهی برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشین، برندسازی دیجیتال صحیحی که انجام می‌دین باعث می‌شه که کاربرهای عادی جذب وب سایت شما بشن و دیگه کار از بازدید معمولی بگذره و شروع به خرید بکنن.

خدمات برندینگ

خدمات برندینگ شامل تمام مراحلی می‌شه که از صفر تا 100 یه برند رو خلق کرده و اونو به مشتری‌های بازار هدف، می‌رسونه. این که چقدر برندسازی موفق باشه، کاملا به سطح خدماتی بستگی داره که تو این مورد استفاده کردین. مشتری‌ها رو چطور ارزیابی کردین و چه استراتژی برای برندسازی نوشتین؟ همه و همه اینا رو باید تو فهرست این خدمات قرار بدین و برای هر کدومشون برنامه درست و دقیقی داشته باشین.

اصول برندینگ

اصول برندینگ دیجیتال، اینو می‌گه که شما باید برند رو یه سرمایه بدونین و روی اون به شکل دراز مدت نگاه داشته باشین. یادتون باشه که باید حتما آگاهی کاربرهای خودتون رو بالا ببرین. کاربرها به دنبال چیزی هستن که براشون قابل فهم و درک باشه و نسبت بهش شناخته خوبی داشته باشن. پس سعی نکنین ناشناخته بمونین.

به جز این باید برای برند خودتون، یه عنصری پیدا کنین که خوب توی ذهن بمونه. مثلا این عنصر می‌تونه یه رنگ، یه شعار یا چیزی شبیه به اینا باشه.

به علاوه به خاطر داشته باشین که حتما باید برند شما یه آینده قابل اعتنایی برای مشتری تعریف کنه. مثلا مشتری شما باید بدونه که شما روی اصل بودن کالا، حساس هستین و به هیچ وجه قرار نیست که هیچ وقت کالای درجه دو یا تقلبی رو ارائه بدین. اینطوری خیالش راحته که اگه قراره کرم پودر اصل بخره، باید سراغ شما بیاد. یعنی باید این موضوع رو توی ذهن مخاطب جا بندازین.

اصول برندینگ

مراحل برندینگ

برای این که برندسازی دیجیتال رو به درستی انجام بدین، باید حتما قبلش مراحل برندینگ رو بدونین. اینجا به طور خلاصه یه نگاهی به این مراحل داریم:

  1. اول از همه بیاین کاملا صادقانه استراتژی کسب و کار خودتون رو مشخص کنین. ببینین برند شما چه وجه تمایزی داره؟ چه چیزی اون رو نسبت به رقبا متمایز می‌کنه؟ نقطه قوت برند شما چیه؟ از کجا اومدین و قراره کجا برین؟
  2. بعدش بیاین مشتری‌های خودتون رو توی بازار هدف رو شناسایی کنین. مشتری‌های شما خانم هستن یا آقا؟ توی چه ردیف سنی هستن؟ کدوم سطح از جامعه رو تشکیل دادن؟ ثروتمندان یا طبقه متوسط؟ همه این‌ها توی برندسازی دیجیتال، خیلی اهمیت داره.
  3. بعد از این خیلی خوب و دقیق، این گروه از مشتری‌ها رو آنالیز کنین. یادتون بشه اگه تحلیل و آنالیز مشتری رو فراموش کنین، یعنی بخش بزرگی از فروش محصول یا خدمات خودتون رو از دست دادین و این یعنی برندسازی خوب پیش نرفته. اگه بتونین مشتری‌ها رو توی حلقه‌های مشخص قرار بدین، هدف‌گیری اون‌ها هم راحت‌تر می‌شه. مثلا خانم‌ها تو گروه سنی خاصی ممکنه کرم پودر ضدلک نیاز داشته باشن. یه گروه دیگه ممکنه بیشتر دنبال خرید ضدآفتاب باشن و به همین شکل دسته بندی رو می‌تونین شکل بدین.
  4. حالا بیاین برند خودتون رو توی بازار، سوزن بزنین. سوزن بزنین، یعنی جاش رو توی نقشه بازار مشخص کنین و یه جا قرارش بدین. اینجا باید خیلی واقع‌بین باشین. رقبای خودتون رو خوب بشناسین و ببینین نسبت به اونا و نسبت به مشتری‌ها، کجا هستین. این نقشه راه شما رو بهتر مشخص می‌کنه.
  5. بعدش باید یه الگوریتم برای انتقال پیام برندتون داشته باشین. قراره مشتری‌ها شما رو چطوری بشناسن؟ فروشگاه اینترنتی لوازم بهداشتی و آرایشی؟ برند واردکننده محصولات آرایشی؟ یادتون باشه که شما باید خط درست رو به مخاطب بدین. اگه نخ رو اینجا درست بگیره تا ته راه باهاتون درست میاد. اما اگه آدرس اشتباه به مخاطب بدین، ممکنه به نتیجه نرسین.
  6. از بازاریابی محتوایی هم غفلت نکنین. اگه کسب و کار شما در بستر اینترنت فعال هست که اصولا باید باشه، باید حتما از بازاریابی محتوایی به نفع برند خودتون، استفاده کنین. این یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی هست که به صورت غیرمستقیم، مشتری‌ها رو به دام می‌ندازه.
  7. از بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت، به بهترین شکل استفاده کنین. شما می‌تونین تو این فضا، گروه بزرگی از مخاطبان خاص خودتون رو پیدا کنین و اونارو از طریق بازاریابی دیجیتال و تکنیک‌های جذب مشتری، به برند خودتون وفادار کنین.

نکته: فقط یه لحظه بیاین یه بنر تبلیغاتی توی مرکز شهر رو تصور کنین با محتوایی که توی یه شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، بزارین. به نظرتون چند نفر توی روز ممکنه بنر شهری شما رو ببینن؟ و چند نفر ممکنه توی اینستاگرام؟ قطعا بازاریابی اینترنتی، به مراتب قوی‌تر و البته بارها و بارها ارزون‌تر هست.

  1. مسیر خودتون رو خوب بررسی کنین و ببینین هر جایی که اشتباه کردین، اصلاحش کنین. شما ممکنه جایی توی شناخت مشتری‌های بالقوه خودتون اشتباه کرده باشین و لازم باشه که خیلی زود، این موضوع رو ترمیم کنین.

مراحل برندینگ

برندینگ پزشکی

برندینگ پزشکی یا همون بازاریابی درمانی، به شکلی از بازاریابی و برندسازی میان مخاطبان و گروه‌های درمانی گفته می‌شه. این بازاریابی، خدمات پزشکی و درمانی رو به مردم معرفی می‌کنه و باعث می‌شه تا شهرت پزشک یا مجموعه پزشکی، درمانی، بیمارستانی و … افزایش پیدا کنه. مثلا اگه بحث ما یه کلینیک چشم پزشکی باشه، برندسازی اون روی بیماری‌های مختلف چشمی و درمان اون‌ها زوم کرده و در صورتی که با موفقیت جلو بره، باعث می‌شه تا کاربرهای اون شهر، در صورت داشتن مشکلات چشمی، اول از همه اسم این کلینیک یادشون بیاد.

حالا استراتژی باید روی چی باشه؟ قطعا روی تخصص چشم پزشک‌ها. یعنی اون فرد باید مطمئن باشه داره به کلینیکی می‌ره که بهترین و مجرب‌ترین چشم پزشک‌ها رو داره.

برندینگ محصول

اما برندینگ محصول دنیای خیلی گسترده‌ای هست که حتما باید توش هم آنالیز محصولات خوب انجام بشه و هم نیازسنجی کاربر، به درستی بررسی شده باشه. اینطوری می‌شه اون گره طلایی بین ویژگی‌های محصول و نیاز کاربر رو پیدا کرد و تبلیغات برندسازی رو روش انجام داد.

بیاین به زبون ساده‌تری برندینگ محصول رو بیان کنیم. برندینگ محصول، در واقع شکل ارائه یه برند و توسعه اون، برای یه محصول خاص هست. مثلا شما برند لوازم آرایشی هستین، اما قراره مردم برند شما رو با یه کرم پودر خاص به خاطر بیارن. این می‌شه برندینگ محصول. مثلا قرار همه یادشون بمونه که کرم پودر برند ایکس، به هیچ وجه روی پوست نمی‌ماسه، از مواد طبیعی تهیه شده و هیچ اثر منفی روی پوست نداره. خب وقتی این مشتری عاشق کرم پودر برند ایکس شده و به اون اعتماد پیدا کرده، اگه بخواد ریمل بخره هم این برند رو ترجیح می‌ده. شما باشین این کارو نمی‌کنین؟

آخرشم اینکه…

توی این مطلب خلاصه و جمع و جور دیدیم که اصول و استراتژی برندینگ دیجیتال چیه و چطوری باید مراحل اون رو یکی یکی، پشت سر گذاشت. همین طور دو نمونه از برندسازی رو به طور خلاصه مرور کردیم. شما در مورد برندینگ دیگه چی می‌دونین و چه نکته‌هایی توی ذهنتون هست که اینجا از قلم افتاده باشن؟ در ضمن توی آژانس دیجیتال مارکتینگ هاب‌سوآت، می‌تونین از مشاوره رایگان در مورد دیجیتال برندینگ استفاده کنین.

اگه خوشت اومد مقاله رو به اشتراک بزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *